Friday, July 8, 2011

9. BAB 1 : PENGENALAN








MANCIS MULA DINYALAKAN.....









BAB 1 : PENGENALAN




Salam pengenalan abg Zul ucapkan kepada semua pelajar dan juga bakal pelajar yang setia menjadi peminat nombor satu blog Motivasi Berlian.

Benarkah kamu hendak menjadi pelajar  yang cemerlang ? Pastinya setiap kejayaan yang unggul itu ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi. Sekiranya benar-benar kamu inginkannya, kamu mestilah lakukan semuanya tanpa memilih yang kamu suka sahaja untuk dilakukan. Itulah syaratnya. 

Mudah bukan ? … tapi kamu harus tahu… tidak semudah yang kamu sangka kerana ia memerlukan pemahaman mengenai KEBENARAN dan KESABARAN….yang agak banyak...

Ibarat orang yang sedang mendaki gunung Everest; semakin tinggi pendakiannya semakin kuat cabarannya. Tabahkan hati dalam menempuh hari-hari yang mendatang. Kita dilahirkan untuk menghadapi masalah dalam hidup kita… yang dikenali sebagai CABARAN.. dan setiap orang mempunyai masalahnya yang tersendiri. Apa yang boleh kita lakukan mengurangkan masalah itu atau menyelesaikannya. Jangan minta hidup tidak…….. bermasalah… masalah itu tetap akan ada… melainkan kita mati… Oleh itu marilah kita belajar bagaimana menghadapinya bukan mengelakkannya…

…. Ombak tetap berombak…jangan minta ombak berhenti memukul pantai… namun nelayan tetap mengharunginya… oleh itu kita belajar cara untuk mengatasinya….





"BIAR BERIBU KALI KAPAL DITENGGELAMKAN TAUFAN DAN OMBAK BESAR, NAMUN KEINGINAN MANUSIA UNTUK BELAJAR TIDAK PERNAH TERPADAM"

- PROF. HAMKA-




BERLIAN  YANG BERNILAI


Berlian merupakan batu daripada atom karbon dan terbentuk dalam bentuk batu di bahagian mental bumi kira-kira 160.94 kilometer di bawah permukaan bumi serta terbentuk berjuta tahun lamanya.
Mengapa abg ingin menceritakan mengenai berlian ? Hal ini disebabkan abg Zul ingin para pelajar bayangkan jika …anda  memiliki batu berlain ..walaupun sedikit ia tetap berharga… berbanding jika pelajar mempunyai  batu biasa..walaupun banyak… tidak sama nilainya dengan batu berlian. Oleh itu ketika kita belajar yang utama kita mencari BATU BERLIAN ini ( Isi Penting ) supaya kita mampu mencipta kejayaan… yang teruggul.





FIKIR & KATAKAN 
AKU INGIN BERUBAH


Kita mestilah mengenali diri kita sendiri….. kita mestilah belajar bercakap atau berkomunikasi dengan diri sendiri..

Contoh ayat yang boleh kita tanyakan kepada diri kita dan kemudian menjawabnya secara positif  :-


  1.  Sampai bila aku akan jadi begini ?   

     ..Aku mesti berubah sekarang…ya !! sekarang !! aku boleh !! yakin boleh !!


  2. Bagaimana caranya aku boleh   
      menghormati ibu bapaku..?    
                                                                                                                      Aku mesti mendokan mereka dalam setiap solatku dan melakukan hal-hal  yang dikehendaki oleh kedua ibu bapaku..selagi tidak melanggar syariat Allah.



  3. Perlukah aku mendekati guru-guruku ?

     ... Aku mesti berusaha merapatkan hubunganku dengan setiap guru mata pelajaran dan aku tidak akan memburukkan mereka lagi .. di kalangan kawan-kawan ku.. aku akan mohan maaf kepada mereka semua ..lalu meminta restu..moga Allah permudahkan aku memahami ilmu yang diajarinya…


  4. Apakah yang akan aku buat jika aku 
      gagal?                     

     Aku tidak akan berputus asa walaupun aku 
    berkali-kali GAGAL. Aku..akan bangkit dari  
   kesalahan dan kesilapan aku.. aku tidak akan mengulanginya lagi….


  5. Bagaimana nak memahamkan rakan-
      rakan yang asyik ajak bermain dan 
      buang masa ?
                        
     Aku tetap kawan mereka semua… Cuma 
     aku kena bagi alasan .. tidak dapat ikut 
     mereka dalam aktiviti luar …aku mesti fokus     
     ..dalam pelajaranku… peperiksaan semakin    
    hampir..perjuangan ini lebih… besar dan utama dalam hidupku..!!



** Ingat !! setelah pelajar bertanya dengan diri anda.. anda mestilah menjawab dengan jawapan yang positif…                                                                                                                       

 ................................................................................

    Dalam Bab berikutnya...Para pelajar mestilah mengetahui cara membina matlamat hidup…..dalam membina matlamat hidup pelajar hendaklah mempunyai tiga perkara iaitu IMPIAN TINGGI, CITA-CITA DAN MATLAMAT (Tindakan). Dengan membina Matlamat hidup ini pelajar akan lebih bersemangat dan mampu memfokuskan kerja harian pelajar bagi mencipta kejayaan.



          Cuba pelajar hayati kata-kata berlian ini ;



“GANTUNGKAN CITA-CITAMU… DI TEMPAT YANG TINGGI SUPAYA TIDAK DIROSAKKAN OLEH ORANG LAIN KERANA CITA-CITA IALAH SUMBER KEKUATAN PERJUANGAN YANG TIDAK TERHINGGA LAHIR DAN BATIN”
                                  
  – ABU HANAFIAH-



          Abg Zul ingin bercerita … mari kita memahaminya

         Mengenang kembali sejarah Colonel Sanders yang membina empayar perniagaannya sehingga menjadi jutawan melalui perniagaan Kentucky Fried Chicken (KFC) di seluruh dunia. Semasa belaiu memulakan perniagaannya, beliau hanya seorang pesara yang mempunyai satu resipi ayam goreng. 
       
        Untuk menjual resipinya, beliau sering mengubah idea dan mengetuk pintu restoran sebanyak 1009 kali tetapi ditolak oleh pengusaha restoran. Akhirnya  1010 barulah sebuah restoran ingin mencuba untuk menggunakan resipi beliau. Berkat kesabaran dan ketabahannya akhir beliau Berjaya.



          Benarlah kata … Thomas Henry Huxley :


“MATLAMAT YANG PENTING DALAM KEHIDUPAN BUKANNYA ILMU PENGETAHUAN SAHAJA TETAPI TINDAKAN”


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...